Träningsmatcher på Guldfemman: ”Man ska en få känsla av läget i truppen”
Bro IK har lanserat en helt ny idé i samband med Guldfemman, nämligen att lägga in sina träningsmatcher inför säsongen i managerspelet. Någonting vi på Guldfemman tycker är mycket roligt och innovativt.
- Tanken är att visa form och resultat inför säsongen. Kunna hålla koll på nytillkomna och spelare man vill ha i sin Guldfemma. I andra liknande managerspel känner man till och har bra koll på spelarna redan innan säsongen börjar. Man ska få en känsla av läget i truppen, säger Claes Byström som är aktiv inom föreningen Bro IK.
Vi som jobbar med Guldfemman är alltid öppna för att utveckla och förbättra så att managerspelet blir så roligt möjligt. Därför är det extra kul när klubbar tar egna initiativ till att skapa mer intresse kring klubben. Guldfemman erbjuder både en extra inkomst till föreningen men framför allt ett stort intresse och engagemang för klubben i ditt hjärta.
- Det skapar ett drag kring föreningen. Ett intresse för att få mer folk till matcher, för oss är det skäl nummer ett. Det finns möjligheter att tjäna pengar till föreningen. Det skapar också ett väldigt stort intresse för spelarna, det höjer nivån på hela laget då alla är enormt tävlingsinriktade, säger Claes Byström.
Hur gör ni för att marknadsföra Guldfemman?
- Vi har inte börjat än men vi kommer att marknadsföra med hjälp av TV i vårt fik, planscher i sekretariatet och även på sociala medier. Vi engagerar även föreningens ledare i ungdomsleden och därutöver sponsorer, säger Claes Byström.
För att Guldfemman ska vara en så väl fungerade verksamhet som möjligt är det oerhört viktigt att frågor och administration fungerar på ett snabbt och smidigt sätt. Därför är det viktigt att höra vad ni föreningar har att säga.
- Det har alltid fungerat väldigt bra. Snabba och bra svar när jag behövt hjälp med svåra frågor, säger Claes Byström.
Att Guldfemman skapar en gemenskap och intresse för klubbarna är någonting vi är stolta över. Men kom ihåg att det även kan höja kvaliteten på träningar och matcher då spelarna inom laget är tävlingsinriktade och vill prestera så bra som möjligt - detta medför att spelarna och föreningen utvecklas på ett bra sätt med hjälp av Guldfemman. Därtill kan ni som förening få in ett rejält tillskott i pengakistan om ni lyckas bra med er marknadsföring.
- Det finns alltid behov av träningsläger. Sedan använder vi mycket av intäkterna till priser som går tillbaka till spelarna. Vi vill främst att det ska skapa drag kring laget så därför vill vi ha bra priser, säger Claes Byström.